W roku 2022 (w terminie 01.10.2022 r. – 31.05.2023 r.) nasza placówka po raz pierwszy realizowała założenia Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy zmysłami”. Była to druga edycja projektu, którego głównym celem jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci, tworzenie przez nauczycieli/opiekunów odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe:

  • poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
  • wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
  • rozbudzanie kreatywności w realizacji zadań;
  • stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
  • tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
  • współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.

Zadania do wykonania:

  • październik – sensoryczny spacer
  • listopad – sensoryczna matematyka
  • grudzień – sensoryczne ozdoby świąteczne
  • styczeń – wzrok
  • luty – slime/glut
  • marzec – sensoryczne kodowanie
  • kwiecień – smak i węch
  • maj – ścieżka sensoryczna

Autorkami projektu są: Beata Pinkiewicz-Gara, Joanna Błaszczyńska i Katarzyna Demendecka z Przedszkola nr 35 z oddziałami integracyjnymi „Tęczowy Domek” we Wrocławiu.

222144206_109242704780427_2336006712623601559_n.jpg

W roku szkolnym 2022/2023 30 dzieci z Miejskiego Żłobka w Sierpcu: Grupa Tygryski i Rybki wraz z Opiekunami Grup: Mariolą Zdanowską, Anną Kaczmarczyk, Anną Karczewską, Mileną Wiączek, Jadwigą Kita i Martą Wasiak przystąpiły do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Gramy Zmysłami” II Edycja zorganizowanym  przez wrocławskie Przedszkole nr  35 z  oddziałami integracyjnymi Tęczowy Domek.

          Koordynatorem projektu w naszej placówce była Mariola Zdanowska.

          Głównym celem tego projektu było innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli  odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

          Zadania zrealizowane w ramach projektu:

1. PAŹDZIERNIK – SPACER SENSORYCZNY

W ramach tego zadania dzieci wraz z opiekunkami wybrały się na spacer sensoryczny do pobliskiego parku oraz do żłobkowego ogrodu, w którym poznawały za pomocą zmysłów materiały przyrodnicze o różnej wielkości, kolorze i fakturze m.in. orzechy, kukurydza, kasztany, dynia, jarzębina, żołędzie, szyszki, liście, kwiaty, kora drzewa, gałązki tuj itp. Dotykanie                   i oglądanie różnych kolorowych faktur sprawiło dzieciom dużo radości. Spacer sensoryczny na świeżym powietrzu to doskonała zabawa, która dostarcza dzieciom wielu bodźców, ćwiczy motorykę dużą i małą, równowagę oraz koordynację ruchową.

2. LISTOPAD – SENSORYCZNA MATEMATYKA

W miesiącu listopadzie dzieci ćwiczyły umiejętności matematyczne. Dary jesieni: szyszki i sypkie materiały spożywcze: ryż i makaron oraz kolorowe figury geometryczne i obręcze posłużyły nam w realizacji zadania z sensorycznej matematyki. Dzieci z pomocą opiekunek segregowały i klasyfikowały figury geometryczne według koloru i kształtu. Poprzez to zadanie ćwiczyły małą i dużą motorykę, spostrzegawczość oraz myślenie.

 

3. GRUDZIEŃ – SENSORYCZNE OZDOBY ŚWIĄTECZNE

W ramach zadania grudniowego dzieci  z pomocą opiekunek tworzyły sensoryczne ozdoby świąteczne. Ćwiczyliśmy przy tym precyzję palców, małą motorykę i koncentrację. Wspólnie wykonaliśmy  świąteczne świeczniki z masy solnej, kolorowych barwników, brokatu i podgrzewaczy w kształcie choinki, renifera, śnieżynki i gwiazdki które zostały wystawione na sprzedaż na Kiermaszu Bożonarodzeniowym organizowanym corocznie przez naszą placówkę. Środki pieniężne zebrane ze sprzedaży świeczników zostały przekazane na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

4. STYCZEŃ – WZROK

W styczniu dzieciaki rozwijały percepcję i koordynację wzrokową podczas zabaw badawczych z wykorzystaniem przezroczystego i  kolorowego lodu oraz wody. Dzieci barwiły przezroczysty lód za pomocą pipet z kolorowymi barwnikami, dotykały kostek lodu, wrzucały je do wody a także wyławiały za pomocą sitek. Podczas tej zabawy ćwiczyły także małą motorykę.

5. LUTY – SLIME/GLUT

W ramach lutowego zadania dzieci samodzielnie tworzyły slime z kisielu truskawkowego,  mąki ziemniaczanej, cukru pudru, wody i oleju. Następnie ugniatały, kroiły, wałkowały i wykrawały wytworzoną masę. Poprzez tę zabawę dzieci rozwijały małą motorykę oraz  precyzję i płynność ruchu rąk. Zabawa ta dostarczyła także dzieciom różnych doświadczeń zmysłowych w postaci zapachu czy koloru.

6. MARZEC – SENSORYCZNE KODOWANIE

W marcu odbyło się zadanie z sensorycznego kodowania. Dzieci segregowały i dopasowywały koła w różnym kolorze do kolorów na chuście animacyjnej rozłożonej na dywanie. Zabawa ta miała na celu rozwijanie umiejętności myślenia, rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie małej motoryki oraz doskonalenie umiejętności skupienia uwagi, koncentracji i cierpliwości

7. KWIECIEŃ – SMAK I WĘCH

W ramach kwietniowego zadania stymulowaliśmy zmysł smaku i węchu. Dzieci oglądały, dotykały,  wąchały oraz smakowały produkty spożywcze z koszyczka wielkanocnego przygotowanego przez opiekunki, takie jak: chlebek, szyneczka, jajko, sól, pieprz, masełko, babeczka tym samym poznając tradycje Świąt Wielkanocnych.

8. MAJ – ŚCIEŻKA SENSORYCZNA

Do wykonania majowego i tym samym ostatniego zadania z projektu w postaci ścieżki sensorycznej użyliśmy naturalnych  materiałów przyrodniczych o różnej fakturze, kolorze i wielkości: trawa, bez, kora, kamienie, gałązki z kolorowymi listkami, kwiaty, gałązki iglaków. Chodzenie boso po różnych fakturach i dotykanie materiałów rączkami sprawiło dzieciom dużo radości.  To doskonała zabawa, która ćwiczy dużą i małą motorykę, równowagę oraz koordynację ruchową.

          Dzieci były bardzo chętne do zabawy podczas wszystkich realizowanych zadań. Była to dla nich wspaniała przygoda a jednocześnie stymulacja wszystkich zmysłów. Maluchy wykonywały te zadania z dużym zaangażowaniem i czerpały z tych aktywności dużo radości. Określone cele z karty projektu zostały osiągnięte. Dzieci podczas zabaw stymulowały wszystkie zmysły, wzbogacały swoją wiedzę na temat otaczającego ich świata, rozbudzały kreatywność a przy tym świetnie się bawiły.

 

W tym roku (2024) także bierzemy udział w projekcie - to już IV edycja!