“Mamy dowody na wielką moc wody” to ogólnopolski konkurs dla żłobków i klubów dziecięcych, którego organizatorem jest I Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Publicznych i Niepublicznych Żłobków i Klubów Dziecięcych.
Konkurs jest skierowany do pracowników placówek sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 - członków I Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Publicznych i Niepublicznych Żłobków i Klubów Dziecięcych.
Tematyka:
22 marca obchodzony jest “Światowy Dzień Wody”. W tym dniu dzieci mają poznać jej tajniki.
Dzienne zapotrzebowanie dzieci na wodę to 15% całkowitej masy ciała małego człowieka. Woda jest niezbędna do regulacji ciepłoty ciała, wydalania produktów przemiany materii i procesów trawienia. Żaden organizm żywy nie jest w stanie funkcjonować bez wody.
W ramach Konkursu należy zrealizować w placówce zajęcia edukacyjne.
Temat: “Mamy dowody na wielką moc wody”.
Forma realizowanych zajęć jest dowolna.
W naszym Żłobku zajęcia przebiegły wg następującego scenariusza:
Metody:
- słowne: rozmowa, wyjaśnienie
- poszukujące: samodzielne doświadczenia
- oglądowe/eksponujące: pokaz doświadczenia
- praktycznego działania
Formy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
Ilustracje przedstawiające znaczenie wody, maskotki w kształcie kropel wody i chmurki, woda ciepła, woda zabarwiona na ciemno-niebiesko, lód przeźroczysty, lód kolorowy, pianka do golenia, zwierzątka morskie, plastikowe miski i pojemniki na wodę, plastikowe sitka, drewniane młoteczki, owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze), plastikowe muszelki, łódeczki styropianowe, szklane przeźroczyste słoiczki, świeczki do podgrzewaczy, zapalniczka, małe przeźroczyste dzbanuszki, folia malarska, niebieskie plastikowe piłeczki i nakrętki, niebieskie i białe balony, szklany dzbanek z wodą, szklanki.
W tym dniu wszystkie dzieci i opiekunowie przychodzą ubrani na biało – niebiesko lub niebiesko.
Przebieg zajęć:
Tematyka dotycząca wody i jej znaczenia dla ludzi, zwierząt i roślin była realizowana w żłobku przez cały tydzień w bloku tematycznym „Zdrowa i piękna ziemia – poznajemy znaczenie wody”. Konkurs „Mamy dowody na wielką moc wody” jest zakończeniem tygodnia o wodzie.
1. „Powitanka” – przywitanie się dzieci z kropelką wody (z maskotką). Wspólne wyśpiewanie piosenki, przybicie piątki, przesłanie buziaczka i machanie wszystkim dzieciom.
2. „Znaczenie wody” – przypomnienie przez Opiekuna jakie znaczenie dla człowieka i przyrody ma woda. Badanie właściwości wody poprzez dotyk - woda w stanie ciekłym i lód. Degustacja wody przez dzieci.
3. „Gasimy ogień” – eksperyment badawczy z wykorzystaniem przeźroczystych słoiczków, świeczek do podgrzewaczy i dzbanuszków z wodą. Opiekun wkłada do przeźroczystego słoiczka zapaloną świeczkę i polewa ją wodą z dzbanuszka, aby pokazać dzieciom, że woda ma wielką moc i gasi ogień. Następnie dzieci pod nadzorem Opiekuna gaszą wodą zapalone w słoiczkach świeczki. Opiekun wyjaśnia dzieciom, że woda jest bardzo potrzebna do gaszenia pożarów.
4. „Zabawy z wodą” – zabawa sensoryczna polegająca na wyławianiu z wody przedmiotów, zabawie wodą i lodem, kruszeniu zamrożonej pianki i rozbijaniu młoteczkiem brył lodu i odkrywaniu przedmiotów w nich ukrytych itp.
Opiekunowie przygotowują:
- pojemnik z ciepłą wodą i niebieskimi piłeczkami i nakrętkami,
- pojemnik z przeźroczystą wodą i owocami cytrusowymi,
- pojemnik z ciemno-niebieską wodą i kostkami lodu,
- pojemnik z zamrożoną niebieską pianką do golenia i zwierzątkami morskimi i muszelkami,
- pojemnik z jasno-niebieska wodą i styropianowymi łódeczkami,
- pojemnik z kolorowym lodem,
- pojemnik z niebieską wodą i muszelkami,
- zwierzątka morskie zamrożone w jasno-niebieskich bryłach lodu.
5. „Magiczna woda„Magiczna woda”” –– zzabawa wyciszającaabawa wyciszająca przy muzyce relaksacyjnej. przy muzyce relaksacyjnej. Dzieci siedzą w kole. Przeźroczyste naczynie z wodą stawiamy na środku. Dzieci siedzą w kole. Przeźroczyste naczynie z wodą stawiamy na środku. Obserwujemy, w jaki sposób woda się uspokaja. Zachęcamy dzieci, by Obserwujemy, w jaki sposób woda się uspokaja. Zachęcamy dzieci, by stopniowo się wyciszały. Podawanie miseczki z rąk do rąk; zwrócenie stopniowo się wyciszały. Podawanie miseczki z rąk do rąk; zwrócenie uwagi na to, by naszeuwagi na to, by nasze ruchy były spokojne, by nie wylać ani kropli. Dzieci ruchy były spokojne, by nie wylać ani kropli. Dzieci zamykają oczy. Opiekun opuszcza krople wody na ich dłonie, ten kto zamykają oczy. Opiekun opuszcza krople wody na ich dłonie, ten kto poczuje dotyk kropli poczuje dotyk kropli –– może otworzyć oczy.może otworzyć oczy.
6. „Pożegnanie” - pożegnanie się dzieci z kropelką wody (maskotką).